Сцената как актрисата Марго Роби сменя обувките си с високи токчета за розови „Биркенщок“ (Birkenstock) в летния хит „Барби“, може да послужи като илюстрация за превръщането на прочутите сандали от лишени от блясък, практични обувки в силно желан моден аксесоар.

Компанията, основана преди 250 години в селските райони на Германия, бе семейна собственост, докато наследниците – братята Алекс и Кристиан, не продадоха мажоритарния дял през 2021 година.
Фирмата обяви по-рано тази седмица, че се подготвя за следващата стъпка в „лигата на големите“ – първично публично предлагане на акции на Нюйоркската форндова борса, при което според някои информации стойността й може да достигне над 8 млрд. долара (7,4 млрд. евро).
През шестте месеца до 31 март „Биркенщок“ е увеличила оборота си с 18,7 на сто до около 644,2 млн. евро. Франс прес представя някои интересни факти за „Биркенщок“
От германско село до славата
Компанията може да проследи корените си назад до 1774 г. и Йохан Адам Биркенщок, обущар в Ланген-Бергхайм, малка община в Западна Германия.
През 1896 г. Конрад Биркенщок се насочва към ортопедични обувки, разработвайки удобни, ясно очертани стелки, предназначени да омекотят стъпването.
Сандалите постигат международна известност, след като пристигат в САЩ през 60-те години, където са посрещнати ентусиазирано от хипитата, възприемащи грубоватия им вид като символ на отхвърляне на модния диктат. Едва пред 90-те години обаче успяват наистина да се отърсят от асоциирането си с германците и предпочитанието им към комбинацията от сандали с чорапи и да станат модна, задължителна част от гардероба, след като супермоделът Кейт Мос ги носи по време на фотосесия.
Компанията остава в ръцете на семейството на основателя до 2021 г., когато братя Биркенщок продават мажоритарния дял. Той е придобит от свързаната с модния конгломерат LVMH инвестиционна компания „Ел Катертън“ (L Catterton) и семейния холдингов фонд на Бернар Арно „Финансиер Агаш“ (Financiere Agache), за предполагаемата сума от 4 млрд. евро.
Братя Биркенщок все пак запазиха миноритарен дял.
От „Аризона“ до „Мадрид“
Най-прочутият модел на „Биркенщок“ са сандалите „Аризона“, с две широки странични каишки с катарами, на характерните за компанията подметки от корк и латекс.
Пуснати през 1973 г., те стават символ на контракултурата в САЩ и макар да се предлагат в различни цветове и материали, основният им дизайн не се е променил.
Моделът „Мадрид“, който е само с една каишка, е пуснат десетилетие преди „Аризона“ и допринася да бъдат положени основните на последващия успех на компанията. Първоначално той е известен като „гимнастически сандал“, тъй като упражнява мускулите крака на носещия го по време на ходене.
Друг модел е вдъхновеният от Египет „Гиза“ с каишка между пръстите в препратка към древната история.
Оригиналният модел има редица вариации, например сандали на платформи и водоустойчиви варианти, а „Биркенщок“ произвежда и други типове обувки – от кроксове до гуменки.
Макар компанията като цяло да се придържа към производството на обувки, изпробва силите си и в други продукти, включително луксозни легла и козметика.
Обувките й обаче не са евтини, като цената на най-сложните модели може да достигне 230 евро. Докато други компании прехвърлят производството си на места, където трудът като цяло е по-евтин например Азия, „Биркенщок“ твърди, че 95 процента от продуктите й са направени в Германия.
Централата й в живописния град Линц ам Рейн в Западна Германия, компанията има няколко производствени центъра в страната и около 6200 работници по света.
Марго Роби е едва последната звезда, която нахлува вече свръх-модните „Биркенщок“. Цяла процесия от първокласни холивудски звезди и поп изпълнители през последните години са забелязвани със сандалите на фирмата – от певиците Кейти Пери и Бритни Спиърс до актрисата Кейти Холмс, често предпочитайки класическия модел „Аризона“.
„Биркенщок“ започна партньорства с модни марки, включително „Пако Рабан“ (Paco Rabanne), „Валентино“ (Valentino) и „Селин“ (Celine), който разработват собствени версии.
„Биркенщок“ посочва, че защитата на природните ресурси е залегнала в сърцето на продуктите й. Компанията използва материали от устойчиви източници като корк, естестевен латекс, юта и кожа.
Тя предлага и „веган сандали“, произведени изцяло от растителни и синтетични материали.
Коркът, който е ключов материал в продуктите на компанията, заема централно място и в козметичните й продукти. Екстрактът от корков дъб, за който се твърди, че има подмладяващо действие, е основна съставка в продуктите на компанията за грижа за кожата.