Социално слабите българи, които са в невъзможност да си плащат сметките за вода, могат да се възползват от подпомагане от държавата. Това предвижда Законът за ВиК, като месечната помощ за вода е 2,9 куб. метра. Според омбудсмана на Р. България Диана Ковачева обаче, от институциите не оповестяват, че хората имат право на водни помощи.
Великотърновката Роза Георгиева и съпругът й Александър са пенсионери, които живеят на ръба на оцеляването, тъй като мъжът е лишен от социална пенсия. Живеят месечно с малко над 400 лева от пенсията на Роза, често с дни вечерят само хляб и вода.
„Като гладуваме всяка вечер, лягаме си гладни и ни става лошо от глад!Пета година гладуваме имам остър гастрит, мъжът ми е с язва! Всяка помощ е важна, всяка стотинка е важна, в Европа има купони за храна за бедни хора, в България не се дават!“, споделя огорчена баба Роза.
Бедстващите пенсионери трудно плащат сметките си. За първа година получават енергийни помощи от държавата, а наскоро научили, че имат право и на месечна помощ за 2,9 куб. метра вода.
„По принцип с мизерните пари, с мизерната пенсия, първо плащаме всичко…Омбудсманът говори по телевизията – г-жа Диана Ковачева, че всеки беден човек може да се възползва от тази придобивка, има право на 2,9 кубика помощ за вода! Бих подала за всичко документи, всяка помощ за бедния човек е глътка спасение!“, казва още пенсионерката.
През миналата година цената на водата бе увеличена средно с 40% и е близо 5 лева за куб. метра. Според омбудсмана обаче, институциите не оповестяват, че хората имат право на водни помощи. А процедурата е – правоимащите да подадат заявление в териториалните дирекции на „Социално подпомагане“.
„И когато аз се обръщам към КЕВР и в обществени обсъждания, и в препоръки, и казвам: хората се затрудняват да плащат такава цена на водата, оттам ми казват: не се притеснявайте, нямате причини за безпокойство, тъй като има водни помощи! Само че от МТСП си признават, че не прилагат този текст, защото за тях е нецелесъобразно!“
Диана Ковачева допълва, че за м.г. от потребителските жалби, които са 30% от всички сигнали до нея, най- честите са свързани с високата цена на водата и лошото й качество.