Габриела Иванова е четвърти курс студентка в Стопанска академия “Димитър А. Ценов” в Свищов. Тя изучава дисциплината „Финанси“. От началото на своето образование в университета до сега Габриела се представя като пълен отличник. За нея онлайн обучението не е проблем ако си достатъчно отговорен и мотивиран.
Как се запазва такъв успех по време на пандемия? Какво е нивото на образование в университетите? И проблем ли е онлайн обучението за студентите, вижте разказът от първо лице в интервюто.
– Габи, разкажи ни как протича една онлайн лекция?
– През 2020 година за втори път ми се наложи да присъствам електронно на лекции. Те се осъществяват, благодарение на разработената система за дистанционно обучение в моя университет. Достъп до нея имат всички студенти, както и преподаватели на университета, които притежават, предоставени им от ръководството потребителско име и парола. Всеки ден по програма лекциите се провеждат в определените за целта виртуални стаи. В тези аудитории преподавателите провеждат планираните лекция или упражнение.
– Колко студенти от групата присъстват на онлайн лекциите?
– На част от моите колегите им се налага да работят, независимо от това, че са студенти. По тази причина присъствеността на лекциите не е голяма – около 40%. Но има и такива на които образованието не им е приоритет и се включват рядко.
– По досегашната програма ли учите или е направена промяна?
– Както през изминалия семестър, така и сега не се наложи да се променя учебната програма. Тя се осъществява по планирания начин – няма разместване на учебни занятия, съкращаване продължителността на часовете или смяна на преподаватели. Всичко се провежда по същия начин, както би се провело и в присъствена среда.
– Успявате ли да създадете дискусия с колегите и преподавателите?
– Учебният процес протича нормално. Във виртуалните аудитории има възможност за използване на микрофон, камера и споделяне екрана на компютъра. По този начин заедно с преподавателите и колегите ми успяваме да осъществим комуникация. Така провеждаме дискусии, разискваме различни казуси и ситуации свързани с учебния материал, и решаваме различни задачи.
– По какъв начин получаваш учебните материали?
– Учебните материали са много важна част от учебния процес. Аз лично успях в началото на семестъра да си набавя необходимите учебници и помагала, но колегите, които нямат тези материали, могат да ги получат в електронен вариант. Всички необходими за усвояването на материала теми и записки се качват всяка седмица в платформата за дистанционно обучение под формата на различни pdf файлове, word документи, power point презентации и excel файлове.
– Какво ще стане ако имаш затруднения с връзката или поради някаква причина не можеш да посетиш онлайн занятието?
– Вече попаднах в такава ситуация. Преди няколко седмици нямаше как да присъствам на онлайн лекциите поради прекъсване на ел. захранване. Това обаче не породи големи проблеми. В такива ситуации преподавателите са толерантни и проявяват разбиране, а пропуснатият материал бързо се наваксва с помощта на качените в системата материали.
– Не мислиш ли, че дългото стоене пред компютъра или телефона не е полезно за здравето?
– Да, мисля, че дългото стоене пред компютъра влияе негативно върху здравословното състояние на хората. Затова често в учебния процес сменям позата на стоене и когато не се налага се стремя да не използвам компютър. Но за съжаление в ситуация на онлайн обучение, вариантът с ограничаване стоенето пред компютъра, е меко казано, невъзможен. Това е така, защото освен за присъствие в онлайн лекциите аз използвам своя компютър, за да пиша домашните и курсовите работи, които имам възложени, което удължава престоя ми на него.
– Какво е качеството на онлайн образованието?
– Бих казала, че онлайн обучението доста се доближава по качество до присъственото. Но от техническа гледна то зависи от много фактори, които му оказват негативно влияние и го правят по-трудно осъществимо.
– Би ли направила сравнение между присъственото и онлайн обучение?
– На пръв поглед бих казала, че няма съществена разлика между двете форми на обучение. Всяка една от тях си има своите предимства и недостатъци, но лично за мен по-добър, удобен и полезен вариант е присъственото обучение.
– Кои са предимствата на онлайн лекцията?
– Онлайн обучението предлага гъвкава възможност за всеки студент, който желае да присъства на лекции, независимо къде се намира. Спестява много време, ако е необходимо да се пътува, а също така спестява разходите по престой на студентите, които са от други населени места. Като друго негово предимство бих изтъкнала и възможността за научаване на много нови неща в технологичен аспект, свързани с IT технологиите.
– А кои са недостатъците?
– Един от основните недостатъци на това обучение, е прекаленото стоене пред компютъра, което вреди на здравето и би довело до сериозни увреждания в очите, и двигателната система на нас, младите. Други недостатъци са загубата на живия контакт и социалното ограничаване на студентите с преподавателите.
– Как предпочиташ да караш лекциите – присъствено или онлайн? Защо?
– Аз лично предпочитам да се обучавам в присъствена среда. Атмосферата в лекциите е различна, комуникацията се осъществява много по-лесно, а и материала се усвоява по-добре. В такава ситуация не се използват компютри, с малки изключения.
– Проблем ли е онлайн обучението, ако си достатъчно отговорен и амбициозен?
– Аз съм доста амбициозна и отговорна, когато става дума за образованието ми и поради тази причина не смятам, че онлайн обучението е голям проблем. На мнение съм, че всеки студент, който желае да учи, ще намери най-удобния за него вариант в който да го прави, независимо в каква обстановка се намира.
– Скоро започва сесията, как ще протекат изпитите? Имаш ли някакви притеснения?
– Все още нямаме потвърдена информация как ще протече изпитната сесия. По мое предположение тя ще е в онлайн среда, но това в никакъв случай не ме притеснява. През изминалия семестър се явих на онлайн изпити и съм добре запозната с регламента за провеждането им и изискванията за явяване.
– И като за финал: според теб кой е най-големият проблем в образователната система днес?
– В днешно време, по моите скромни наблюдения, образователната система повече набляга на изпълнението на заложените в наредбите документални и технически изисквания от колкото да се фокусира върху самия образователен процес за усвояването на материала. Това смятам, че е една голяма грешка от нейна страна тъй като в стремежа си преподаватели и студенти да изпълнят ангажиментите, които се изискват от тях, често част от материала остава невзет или недоразбран и това поражда пропуски в обучението на по-късен етап.
Автор: Нина Петрова